Lippu  AJANKOHTAISTA  Lippu


JETTIKALENTERI

Kalenteriin on tarkoitus listata tulevia tapahtumia, joihin R/C Jets Finland on kutsuttu- tai tulee osallistumaan.


NEW!!!! Karelia Jet Meeting, Immolan lentokenttä 27...29.5.2005


Karelia Jet Meeting järjestetään Immolan lentokentällä 27...29.5.2005.
Upea Jettitapahtuma Immolan kentällä, jossa myös iltasaunomista ja nuotiotulta.

Lisätietoja Sauli Kamppiselta p.040 9130210.






Satunnainen Jettimatkaaja Unkarissa

Ennen lähtöäni Unkariin, kyselin Tom Wilkinsonilta, josko hän tietäisi Unkarin vuoden 2005 Jet World Masters kisojen pitopaikan. Tomin ystävällisen vastauksen avulla paikallistin Jakabszallas kylän noin 20km etelään Kecskemet nimimsestä kaupungista, noin 90km Budapestistä ja noin 170km Balassagyarmatista, pidempiaikaisesta oleskelupaikastani Unkarissa.

Pääsiäispyhiksi asiakas antoi käyttööni auton, joten avautui oiva mahdollisuus tutustua tapahtumapaikkaan ja ympäristöön. Auto tosin piti ensin noutaa Budapestin keskustassa siaitsevasta asiakkaan toimipaikasta, jonne minut kyyditsi yhtiön autonkuljettaja Skoda Favoritilla. Ajon aikana yritin kysellä nopeusrajoituksia ja seuraaviin päädyttiin: taajama 50, ei taajama 90 ja moottoritie 130km/h. Lienee mies ymmärtänyt tuon Balassagyarmat...BP välin moottoritieksi, kun se tultiin suureksi osaksi 120km/h.

Budapestissä alleni löytyi yhtiön vientipäällikön VW Passat TDi. Hallintalaitteisiin tutustuttuani liityin BP:n liikenteeseen. Lienekö syynä pääsiäisvapaat, mutta ajaminen ei tuottanut ongelmia. Lähinnä kartan luku ajaessa, kun aluksi yritin suunnistaa keskustaan alueille, joissa olin jo jalan liikkunut. Vanhan katukaavan takia vasemmalle kääntyminen voi olla hankalaa, jollei mahdotonta, joten monessa risteyksessä vasemmalle mentiin kiertämällä oikealla oleva kortteli ja sitten ylittämällä katu, jota juuri ajoit. Näihin oli oikein opasteet. Noin 35 minuutin kiertelyn jälkeen sain suunnistettua itseni West End Shopping centerin parkkiin ja syömään.

Ruokailun jälkeen oli aika siirtyä Kecskemetin suuntaan. Yhtiön autokuski opasti käyttämään M5 moottoritietä ja hankkimaan sitä varten moottoritieverotiketin huoltoasemalta, autossa kun oli vain M1,M30 etc tarra. Sujuvasti siirryin ulompaa kehätietä seuraten M5:n suuntaan ja ostin neljän päivän 980 HUF (4.11EUR) maksutarran, jota liimatessa huomasin siinä lukevan Motorbahn D1. Samainen Motorbahn D1 luki myös auton toisessa tarrassa, jossa oli mainittu M1 ja M30, mutta ei M5. Noh, Ei se mitään.

Kohta edessäni avautui hyväkuntoinen moottoritie ja minä odotan innolla sitä 130 kylttiä. Eihän tässä mene kun puolituntia. Mutta ei tule. Ainoa kyltti, jonka näin oli 100km/h ja sitä sitten noudatin. Ainakin melkein. Paikalliset kyllä ajaa lähemmä 130 koko ajan. Ajotyyli muutoin on hyvin asiallinen, toisin kuin Puolassa.

Noin 50 minuutin ajon jälkeen käännyn tielle 54, joka vie kohti Jakabszallasia. Teiden risteyksestä ei ole kuin noin 15 km kylälle, ajon viedessä noin 10 minuuttia. Kylän alueella ajelen hissukseen eteenpäin samalla pälyillen johtolankaa lentokentästä, kunnes yhtäkkiä vasemmalla kädelle seisoo kyltti "REPÜLÖTER","Flugplatz". Sinne sitten. Molemmin puolin on omakotitaloja. Ollaan aivan kylän ytimessä. Lopulta talot loppuvat ja eteen avautuu aukea, jonka oikeassa reunassa on KAATOPAIKKA. Ei hyvältä näytä... Mutta sitten kaatopaikan penkan takaa siintää punainen rakennus, jonka katossa lukee AERO HOTEL LHJK ja täysin epätyypilliseen tapaan kentän reunalle johtaa asvaltoitu tie. Tien päässä lepää MiG15 viimeisessä leposijassaan ja tämän takana hyvinhoidettu ruohokenttä, jonka keskellä asvalttipaana.

Uskaltaudun ulos ja kiertelen rakennuksia, jotka näyttävät aivan uusilta. Itse asiassa kuistilla oli sisäverhoustarpeita, joten jotain oli varmaan vielä työn alla. Rakennukset paljastuvat hotellin ravintolaksi, jonka yläkerrassa on huoneita ja itse hotellin resparakennukseksi, jonka yhteydessä on myös huoneita, hangari, uima-allas, sauna etc. Alueella on myös pari muuta hangaria. Vastaanottotiskin takaa paljastuu viehkeä nuori neito, joka jaksaa vastailla tämän kummia kyselevän jettimatkaajan kysymyksiin kohtuullisella enklannilla. Käyttääpä neito matkaajan jopa vilkaisemassa yhtä huonetta, jossa jatkuu ulkopuolelta saatu käsitys. Kaikki on aivan kuin uutta. Paljastuu, että resparakennus on 4 vuotias ja ravintola vuoden vanha. Huoneessa oli oma keittosyvennys, jossa tiskiallas ja keittolevyt. Tarkemmin en tutkinut. Myös kaikki yleiset/yhteiset tilat olivat todella hyvässä kunnossa. Huoneita oli siis 28 kpl ja apartamentejä 2 kpl. Huoneisiin mahtuu 2/3henk ja apartamentokseen 5/6 henkeä. Hinnoiksi selvisi seuraavaa:

1hh Hotelli 10000HUF (40EUR) 1hh Ravintola 12500HUF (50EUR) 2hh Hotelli 15600HUF (65EUR) Neitonen antoi kyllä myös saksankielisen esitteen, jossa hinnat seuraavasti:

2hh 60 EUR Apartament 100 EUR Lisäsänky 10 EUR

Hinta sisältää Buffee aamiaisen, uima-altaan käytön ja saunan. Myös hangarin käyttö maksuton. Ravintolaan mahtuu 300 henkeä ja conferenssitilaan 70. Vastaanoton neidolla ei ollut mitään käsitystä, että joku Jet World Masters olisi sinne joskus tulossa....

Suuntaan koneiden parissa häärivien miesten luo ja kyselen, josko Unkarista löytyisi ilmailumuseo? Löytyy kyllä, kaupungista nimeltä Szolnok, mutta se on pääsiäisen kiinni ja matkakin väärään suuntaan. Mutta tuossa 50km päässä etelään Kecelissä on yksityinen "Military Park", joka on tänään vielä pari tuntia avoinna. Kiittelen tiedosta ja suuntaan pikavauhtia sinne.

Verkkoaidan takaa avautuu uskomaton näkymä. Rivi toisensa jälkeen kauniisti esille aseteltuna kaikenkarvaisia militariajoneuvoja, tykkejä, tankkeja ja SAM lavetteja, ihan kuin Neuvostojen maassa ennenvanhaan. Lisäksi alueelle on pesinyt muutamia ilmailuvehkeitä. Jettimatkaaja tunnisti ainakin seuraavat:

Mi2 tai 4 Mi8 Mi24 An24 MiG15 MiG17 MiG19 MiG21 useina versioina MiG23 L-29 Delfin L-39 Albatros Sitten on pari epävarmaa... Tolpan nokassa potkurihävittäjä olisko La3 tai Yak Sitten tosiruma ruhjo Jetti, olisko Su-22

Kaiken tämän sai kokea 800HUFilla. ( 3.36EUR) Niin ja samalla tuli havaittua, että MiG23:n alaevä ei mahdu olemaan suorana rungon alla maakäsittelyssä, joten se käännetään vaakaan ennen laskua. Tai ainakin siltä näyttäs. Himmeetä!!!!!

Sitten nokka takaisin kohti Kecskemetiä ja keskustaa. Ajan takaisin samaa reittiä ja havaitsen, että Jakabszallasin rakennukset näkyvät hyvin 54 tielle. Ennen keskustaan menoa poikkean vielä Matko Puszta nimiseen kylään, joka on Jakabszallasin ja Kecskemetin puolivälissä, noin 10 km kentältä. Löysin nimittäin internetistä toisenkin kentän ja se oli tämä MatkoPuszta. Kylän itälaidalta löytyy aidattu ruohokenttäalue rakennuksineen ja kentälle johtava tiekin oli tälläkertaa kotoisampi. Pehmeä ja kuoppainen hiekkatie. Alue oli täysin lukittu. Ilmeisesti pääsiäinen taas asialla. Toisaalta kelikin oli ihan tukossa. Kentän tiedoissa mainitaan myös pienoismalleille oma lennätysalue, joten halusin nähdä voisiko kenttää käyttää treenikenttänä, jos tarvitsee. Näyttäisi soveltuvan treenikäyttöön jos ruohokenttä kelpaa.

Koska kentän hotellissa oli vain 30 huonetta ja naisväellekin pitäisi olla jotain tekemista, suunnistin seuraavaksi Kecskemetin keskustaan. Keskustassa on pari kolmen tähden hotellia ihan kävelykatujen vieressä ja kauppoja sopivan matkan päässä. Laidemmalta löytyy Tescon ja Auchanin noutomyymälät. Tesco mainosti tienvarressa 0-24h, joten ei pääse eväät loppumaan. Hotellista löytyi Kecskemet infokirja, josta lyhyellä lukemisella löytyi museoita ja taidenäyttelyitä etc. Huoneiden hinnat näissä keskustan kahdessa hotellissa olivat seuraavat:

Hotel Aranyhomok 1hh 11650HUF (49EUR) 2hh 16300HUF (68.5EUR)

Hotel UDVARHAZ 1hh 11900HUF 50EUR 2hh 14500HUF 61EUR 3hh 17500HUF 73.5EUR ** Tätä en oikein ummarra, kun sano, että huoneessa on vain 1 sänky, eikä extrasänkyä saa.

Niin, nämä oli siis kylän varmaan kalleimmat ja muistakin näky kylttejä, mutta ajattelin, että hinnat on aika ok ja on lähellä kaikkee. Kentälle ajaa 15min.

Autolla Budapestiin ajaa noin tunnissa ja parkkeeraus maksaa ymmärtääkseni 100HUF / tunti. (0.42EUR) Keskustassa autolla liikkuminen näyttäisi onnistuvan, mutta jos haluaa, voi pelata varmanpäälle ja ajaa esim. West Endin parkkiin ja liikkua metrolla. Metron 1 linja ja 1 tunti on 140HUF (0.60EUR). Metrolinja M3 menee West Endin kautta. Metroasema on integroitu ostariin ja on nimeltään Nyugati pu. Ydinkeskustan asema on Deak ter, kaksi asemaa West Endistä etelään. West End on iso ostari, jossa paljon vaatekauppoja. Pikasilmäyksellä vaatteet on tarkoitettu 25kg ja 195cm naisille ja tulevat Lontoosta tai Pariisista. Toinen iso ostari on Duna Plaza, mutta sitä en ole tiedustellut. Ydinkeskustassa en ole kauppoihin päässyt, kun siellä olen käynyt vain sunnuntaina. Siellä on paljon kävelykatuja ja kojukauppoja sekä upeita rakennuksia. Deak Teriltä lähtee myös kaupunkikiertoajelut. Itse kävin 2h ajelun, joka kustansi 5000HUF (21EUR).

Että silleen.... Toivottavasti tämä nostattaa edes vähän matkakuumetta. Ainiin, sitten se kuumeen alentaja. Sonyn joku karttaohjelma laski ajoreitiksi Via Baltican kautta 1770km, eli aikalailla sama, kun vuoden 1999 itävallan reissun sivu. Jos haluaa järkevät päiväpätkät, vois yöpyä Kaunaksessa ja Lublinissa, mutta meneehän se parilla kuskilla putkeenkin. Onhan se nähty. Tarkkaa ajankohtaa en vielä tiedä, mutta yritän selvittää.

T.Jussi

Päivitetty: