Lippu  YKKöSTYKKI 2000  Lippu


YKKÖSTYKKI 2000...

... pidettiin Paattisten lennokkikentällä täydellisessä säässä. Kilpailijoita ilmestyi paikalle ennätyksellinen määrä 12. Tapahtuma pidettiin ensimmäistä kertaa, joten ennätyksen rikkoutuminen oli aika varmaa.


Ykköstykki...

... kilpailu on mukaelma amerikkalaisten rakastamasta Top Gun kisasta, joissa amerikoissa viihdytetään yleensä huomattavan suurta yleisöjoukkoa. Kilpailussa arvostellaan kilpailumallin ulkonäkö sekä kilpailulennot. Staattisessa arvostelussa konetta saatetaan normaalin muotojen tihruamisen lisäksi syynätä myös lähietäisyydeltä, jolloin harrastajan taito detaljoida koneensa voidaan todeta. Onko kone viimeistä nippeliä myöten harrastajan itsensä rakentama, tai mikä koneen vuosimalli on ei ole mitään merkitystä arvostelun kannalta.
Lentokierroksia on kaksi. Lentojen arvostelussa kiinnitetään erityistä huomiota kilpailumallin lennon realismiin, sekä koneen liikehtimistavan aitouteen. Sellaisiin seikkoihin, kuten pomppaako tai meneekö kone nokilleen laskussa ei liikoja tuijoteta. Jos koneen esikuvallakin on ollut taipumuksia mennä laskussa nokilleen tahi pomppia on kyseessä ainoastaan äärimmilleen viety realismi, olettaen että kone tekee nämä manööverit aidon näköisesti.


Konerepertuaari...

... oli sangen laaja. Paikalla nähtiin malleja ensimmäisen maailmansodan koneista aina ilmavoimien viimeisimpiin hankintoihin. Paikalla nähtiin mm Fokker D 7, Tiger Moth, P-47 Thunderbolt, LA-5, ME 109, SU-31, MIG-15, F-16 ja F-18c näin äkkipäätä muistellakseni (tulosluettelossa tarkemmin). Oudoimmat linnut, joita ei aikaisemmin kilpailuissa ole paljoa nähty olivat Jukka Pikkusaaren LA-5, Janne Huuhtasen F-16 ja Ari Kristolan F-18c. Jukka pikkusaaren ja Matti Patterin yhteistyönä syntynyt LA-5 on totuttuun tapaan mittakaavassa 1/4 ja Jukan viimeistelemänä sekä lennättämänä nautinnollista katsottavaa. Janne Huutasen Israelin ilmavoimien väreissä nähty F-16 oli viimeistelty antaumuksella koneen pinnan ollessa täynnä pienenpieniä yksityiskohtia. Koneen mielenkiintoa lisäsi sen voimanlähteenä ollut GWM 3/64 turbiini joka äänellään kyllä kääntää lennokkipoikien päät. Ari Kristolan pitkäaikainen projekti, Suomen ilmavoimien F-18c sai myös reaktiovoimansa turbiinista. Voimanlähteenä Arin koneessa on RAM 750f turbiini. Kone on vasta prototyyppi ja ensi talvena Ari aikoo rakentaa ensimmäisen Hornetin lopulliseen muotoonsa.


Kilpailu...

... lähti käyntiin kilpailunumeroiden arvonnalla. Tämän jälkeen tehtiin staattinen arvostelu, joka päätettiin hoitaa kokonaisuudessaan pois alta ennen kilpailulentoja. Staattisissa jokaisen koneen arvosteluun oli varattu 10 minuuttia. Näin ollen kahdentoista koneen arvosteluun meni reilut 2 tuntia. Staattisesta arvostelusta saatavat maximi pisteet olivat 40 pistettä, jotka annetaan yhden desimaalin tarkkuudella.
Staattisen arvostelun jälkeen aloitettiin kilpailulennot kilpailunumeroiden mukaisessa järjestyksessä. Lennot etenivät hyvää vauhtia kahden starttiboxin systeemillä, jossa seuraavana kilpailuvuorossa oleva on valmiina käynnistämään moottorinsa jo edellisen kilpailijan laskeutuessa. Paattisissa oli kilpailijoilla käytössä sadan metrin mittainen asvalttikenttä sekä noin 90 metrin mittainen nurmikenttä. Lähes kaikki kilpailijat kauhistelivat aluksi kentän "lyhyyttä", mutta kilpailun edetessä kävi kuitenkin ilmi, ettei kellään kilpailijoista ollut ylivoimaisia vaikeuksia kentän lyhyyden vuoksi. Ennemminkin näytti siltä, että kilpailijat skarppasivat tavallista enemmän, ja harvoin on nähty yhtä tarkkaa kynnykselle tähtäämistä. Kilpailulennoista ei kilpailijan tullut kertoa tuomareille mitään etukäteen, vaan hänen tuli esitellä koneensa ja itsensä kykyjä parhaalla tuntemallaan tavalla. Kilpailun säännöissäkin luki, että kilpailun tarkoitus on luoda mahdollisimman mielenkiintoista nähtävää sekä yleisölle että kanssakilpailijoille. Mainittakoon, että tätä korostaakseen Sami Kontio lensi ohjelmansa musiikin säestämänä, kuten myös teki Sauli Nisumaa toisella kilpailukierroksella.. Lentojen pisteytys oli hoidettu siten, että yhden kilpailulennon maximipisteet oli 30 pistettä. Näin ollen maximi pisteiksi kilpailusta tulee 40+30+30=100. Myös kilpailulennot pisteytettiin yhden desimaalin tarkkuudella.
Toisella lentokierroksella kilpailijat olivat jo saaneet tuntumaa kenttään, ja laskut näyttivät aina vaan paranevan. Kilpailun edetessä staattisista aina viimeiseen lentokierrokseen kasvoi jännitys kilpailun lopputuloksesta. Vasta palkintojen jako toi selvyyden voittajasta. Ensimmäiseksi kilpailussa selvisi Jukka Pikkusaari LA-5:llaan. Toisen sijan saavutti Ari Kristola F-18c Hornetillaan. Kolmanneksi sijoittui Matti Väyrynen Gee Bee model Z:llaan.
Top Gun kilpailuissa on tyypillisesti useita palkintokategorioita kuten esim. paras sotilaskone, paras siviilikone, näyttävin lentosuoritus, paras viimeistely, paras rakennustaito ym. Koska tämä oli ensimmäinen Top Gun kilpailu suomessa päättivät järjestäjät jakaa palkinnon jokaiselle kilpailijalle. Kolme ensimmäistä kilpailijaa saivat TYKIN, jotka oli valmistettu vain ja ainoastaan tätä kilpailua varten. Lisämausteena Jukka saa nauttia herroittelusta, sillä ensimmäiseksi sijoittunutta tullaan ainakin järjestäjien taholta kutsumaan arvonimellä Herra Ykköstykki ainakin seuraavaan Ykköstykki kilpailuun asti. Muut kilpailijat saivat palkinnokseen Zappi purkin mieheen. Tarkennettakoon vielä, että palkintotykit oli deaktivoitu.


Kaiken kaikkiaan...

... kilpailu meni läpi lähes täydellisesti. Parannettavaakin tosin jäi. Ensi vuonna tuomareille hommataan ainakin pöytä, jossa he voivat pitää dokumentteja. Pyrimme seuraavalla kerralla myös hidastamaan maan pyörimistä, jottei aurinko tulisi toisella lentokierroksella häiritsevästi lennätyssektoriin. Kilpailua jäi varjostamaan ainoastaan yksi kaputti, jossa Janne menetti F-16 Fighting Falconinsa. Kone syöksyi vaakakierteen jälkeen noin sadan metrin päähän kentästä peltoon, jonka jälkeen jäljellä ollut kerosiini syttyi tuleen. Kun sammutusmiehistö pääsi paikalle ei jäljellä ollut enää paljoa sammutettavaa, sillä kone oli palanut lähes täysin. Pieni töhäys jauhesammuttimella sammutti kytevän koneen. Turbiini näytti kuitenkin kaiken kokemansa jälkeen yhä lähes täysin ehjältä. Se oli tosin nokeentunut ja ecu muiden radiotarvikkeiden tavoin täysin palanut.
Kilpailussa nähtiin paljon mallikoneita eri aikakausilta sekä eri käyttösektoreilta. Luonnollisesti nähtiin myös paljon erilaista lentämistä agressiivisista suihkuhävittäjistä agressiivisiin potkurihävittäjiin ja niistä aina leppoisiin siviilikoneisiin. Myös sää suosi tapahtumaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tätäkin kirjoittaessani raaviskelen palanutta nenääni sen kutistessa.


Tuloksia...

Sija

Kilpailijan nimi

Kone

Staattinen

Lento 1

Lento 2

Yhteensä

1

Pikkusaari Jukka
Lavotshkin La-5FN

39.0

25.8

25.4

90.2

2

Kristola Ari
F-18C Hornet

33.9

27.2

26.7

87.8

3

Väyrynen Matti
Gee Bee 'Z'

35.4

25.0

25.5

85.9

4

Rahkasuo Kalle
DH82A Tiger Moth

33.6

25.5

25.4

84.5

5

Kontio Sami
Sukhoi Su-31

31.5

25.7

25.0

82.2

6

Sihvo Simo
P-47 Thunderbolt

30.4

23.5

23.4

77.3

7

Nisumaa Sauli
Bellanca Decathlon

29.2

22.4

24.4

76.0

8

Huuhtanen Janne
General Dynamics F-16

33.4

26.2

12.5

72.1

9

Virtanen Kimmo
Fokker D VII

24.2

18.6

24.0

66.8

10

Kunttu Hannu
Yakolev 55

32.1

22.4

1.6

56.1

11

Wirtanen Kari
MiG 15

22.3

0.0

24.3

46.6

12

Ihalainen Risto
Messerschmit BF 109

29.2

7.8

0.0

37.0



Ryhmäkuva
Kilpailuun osallistuneet koneet ryhmäkuvassa.
'Starttilinja' nurmella
Kuva varikkolinjalta. Etualalla kaksi starttiboxia.
La-5
Jukka Pikkusaaren voittoisa La-5.
Kakkostykki
Kakkostykin arvonimen saavuttanut Ari Kristola siirtyy lähtöpaikalle.
Janne Huuhtanen ja Sauli Nisumaa avustaa F-18c koneen käsittelyssä.
Ryhmäkuva
Kilpailuun osallistuneet koneet ja pilotit.

Teksti: Ari Kristola
Kuvat: Ari Kristola & Markus Aaltonen


Päivitetty: