Lippu  LAXA JET MEETING 2000  Lippu


Laxå Jet Meetting 2000

Laxå:ssa on perinteisesti jettimeettinki johon kokoontuu aktiivisin jettikansa Tanskasta, Norjasta, Suomesta sekä tietenkin Ruotsista. Seuraavassa juttua tulvien, heinäsirkkojen ja tietenkin Ruotsalaisten vaivaamasta Laxå 2000 tapahtumasta.


Day 0

Matka alkoi Turusta auringonpaisteen saattelemana iltalaivalla kohti tukholmaa. Meitä oli ennen matkaa muhkeasti evästänyt matkakumppanini Jannen vaimo Anu, joten saatoimme menomatkalla olla uhraamatta hetkeäkään syömiseen, vaan keskittyä oleelliseen.


Day 1

Lauantaiaamu valkeni aurinkoisena, joten aloimme epäillä hieman juttuja tulvista ja jatkuvasta vesisateesta pelkkänä salajuonena saada Suomalaiset lähettämään loistavaa näkkileipäämme hätäapuna Ruotsiin. Myös uutiskuvat järvissä kelluvista taloista ja kirkuvista naisista alkoivat vaikuttaa mielestämme ainoastaan taidokkaalta lavastukeselta. Vähäisestä yöunestani huolimatta ajoimme päätäpahkaa Laxå:n lentokentälle, jossa jettitapahtuma on aina pidetty. Tukholmasta Laxå:n kentälle on kokolailla tasan 250 km, joten olimme perillä jo ennen aamukymmentä. Purettuamme auton ja laitettuamme vehkeet latautumaan kävimme varaamassa hotellihuoneet ja syömässä kentän viereisessä Ruth 66 motellissa. Ruth palveli meitä erinomaisesti ja majoitus oli muutenkin tarpeellisine jääkoneineen loistava.

Suoriuduttuamme kentälle olivat akut jo latautuneet ja kaikki oli valmista nautinnolliseen päivään. Innokkaimmat harrastajista olivat suoriutuneet paikalle jo keskiviikkona, voidakseen lennättää mahdollisimman paljon jo ennen varsinaisen tapahtuman alkua. Nämä hövelit harrastajat kun eivät halunneet rajoittaa toisten lennätyksiä varaamalla ilmatilaa liiaksi tapahtuman aikana. Nämä aikaiset linnut kertoivat meille samaa propagandaa, jota olimme tottuneet jo suomessa seuraamaan joukkoviestimistämme. He väittivät, että olisvat päässeet lennättämään vasta perjantai-iltana jolloin sää olisi mystisesti parantunut. Epäuskoisina päättelimme heidän valinneen perjantai illan tarunomaiselle sään paranemiselle, sillä kuka muuten sulattaisi sen hetkisen kuivan asvaltin sekä kaikin puolin täydelliset olosuhteet. Paikalla vallitsi seuraava sää. 27 astetta lämmintä, tyyntä, auringonpaiste.

Laskeskelimme paikalla olevan yli 30 konetta, ja hieman enemmän harrastajia. Myös yleisö on löytänyt tapahtuman, eivätkä järjestäjät olleet ilmiselvästi varautuneet moiseen väenpaljouteen. Paikalla olevien koneiden kirjo oli todella laaja. Kentän koneet olivat väliltä All BVM Gear -- tuskinpa lentää. Mainitaanpa muutama konetyypeistä: Saab J-29, Saab 35, Viggen, F-15,F-16, F-18, Rafale, Panther, Hawk, Spectre, ja monta muuta. Kentän koneista kuusi saivat reaktiovoimansa turbiinista. Turbiinivalmistajien kirjo oli sangen laaja. Kolme Simjettiä ja seuraavia yksi kutakin, GWM 3/64, RAM 750f, AMT Mercury. Kuudesta turbiinikoneesta neljä oli suomalaista alkuperää, ja niistä kolme yhä suomalaisessa omistuksessa. Mukanamme olivat F-16 (GWM 3/64), F-18 (RAM 750f) ja Five-Jet (AMT Mercury). Erityisen maininnan ansaitsee erään Lars Palmin Spectre, johon hän oli asentanut Simjetin. Tämän koneen take off paino oli 10 kg ! Toinen muista erottuva kone paikalla oli J-29 Tunnan, joka BVM:n puhaltimella lensi erinomaisesti. Mainittakoon, että pilotti teki kaikki nousut osatehoilla, ja vasta ilmassa kiihdytti koneen arvokkaasti täyteen vauhtiinsa. Lennätystä kesti tauotta aamusta iltaan ilman kummempia havereita. Illaksi mahtavat isäntämme olivat järjestäneet iltapalan kentälle, jota nauttiessamme pääsimme porukalla vaihtamaan ajatuksia harrastuksestamme.


Day 2

Sunnuntai aamu ei sitten valjennutkaan yhtä aurinkoisena kuin lauantai. Tosin huomattavasti meluisampana. Laskiessamme pahaa avistamatta lampaita oli meidät piirittänyt hikisten ja mekastavien suunnistajien vastenmielinen ja monituhatpäinen joukko. Tuupien ja kyynärpäitä käyttäen pääsimme pakenemaan paikalta lentokentälle, vain kohdataksemme sateen ja matalien pilvien massan, joka varsin nopeasti latisti Ruotasalaisten mielialan. Niinpä nämä pehmeät länsinaapurimme pakkasivat Norjalaisten kanssa koneensa ja jättivät tapahtuman toisen virallisen osuuden vastuun niille, jotka ovat ennekin pitäneet pintansa ylivoimaisen masentavan vihollisen edessä, eli Suomalaisille. 100 % Laxå Jet Meettingin toisen tapahtumapäivän lennoista tehtiin Suomalaisella kalustolla Suomalaiten voimin. Totuuden nimessä tarvinnee mainita, että noin yhdeksän tunnin sisukkaan odotuksen jälkeen nousivat pilvet hieman irti kiitoradan pinnasta ja sade muuttui hienoiseksi tihkuksi. Mutta tämä riiti Jannelle, joka valppaana onnistui hyödyntämään tämän lyhyen hetken ja lensi loistavan keikan, joka jäikin koko päivän ainoaksi. Tämän jälkeen saattoikin kotimatkan valmistelu alkaa pakkaamisen ja nestetankkauksen merkeissä. Seuraavana aamuna lähdimmekin aikaisin ajamaan kohti tukholmaa, josta laivakyyti vei meidät Maarianhaminan kautta Turkuun.


Lopuksi

Jos haluaa nähdä paljon erilaisia jettejä, ja kuulla niiden käyttäjien omakohtaisia kokemuksia, kannattaa lisätä Läxå Jet Meetting almanakkaan. Lukuisten koneiden lisäksi on paikalla paljon mukavaa sakkia, jotka mielellään jakavat kokemuksiaan kanssasi


Teksti: Ari Kristola Kuvat: Johan Fon Lie & Ari Kristola


Ari & Hornet
Kirjoittaja käynnistämässä koneensa moottoria tarkkailuluokan opettajan valvoessa tehtävää vieressä.
Näkymä
Yleisnäkymää tapahtuma-alueelta. Etualalla yhteispohjoismainen Kangaroo.
Näkymä
Desperate weather means desperate methods. Janne kuivaamassa tukkaansa ennen päivän tärkeintä lentoa.
Näkymä
Janne Huuhtanen, F-16 Fighting Falcon ja Ruotsin kesä.


Päivitetty: