Lippu  JWM UNKARI 2005  Lippu

JWM Unkari 2005

Kuudennet jettien MM-kilpailut järjestettiin Jakabzsallasin yksityisellä lentokentällä, lähellä Kecskemétin kylää, johon majoitus oli järjestetty, vuodenaikaan, jolloin turistioppaan mukaat tulisi pysyä poissa Unkarista. Tämä on helppo uskoa, koska aloitin tämän kirjoittamisen päästyäni sairaalahoidosta lämpöhalvauksesta toivuttuani.


Sijainti

Jakabzsallasin lentokenttä sijaitsee 20 km etelään Kecskemétin kylästä. Kecskemét taas sijaitseen linnuntietä 90 km etelään Budapestistä. Budapestin lentokentältä pääsee Kecskeméttiin vaivatta julkisella kuljetuskalustolla. Ensin lentokentältä shuttle-bussilla Köbánya-Kispest asemalle, joka on Budapestiin vievän metrolinjan pääteasema, sekä juna-asema, josta pääseen suoraan Kecskeméttiin. Kecskemétistä Jakabzsallasin lentokentälle on paras mennä autolla. Jakabzsallasin kylään tosin kulkee bussi Kecskemétistä, mutta kylästä on vielä jonkin matkaa kentälle, eikä kävely heinäkuisella pustalla tule kysymykseen pohjoisen asukille.


asema

Tänne pääsee suoraan junallakin. Raideväli on tosin about 70 cm ja nopeus alle 30 km/h.



Olosuhteet

Kenttärakennus, kenttä ja olosuhteet ovat lennokkiharrastusta ajatellen optimaaliset. Kiitorata on mitoiltaan 300*12m, joten se on kuin suoraan lennokkitekniikan käsikirjasta. Kenttää ympäröi laaja nurmialue, joka lyö tasaisuudellaan kaikki suomen lennokkikentät Vuoden sisällä on kentän viereen syntynyt myös hallitila, johon kaikkien kilpailijoiden kalusto mahtuu vaivatta. Hallitila tarkoittaa tässä tapauksessa toimistotilan kaltaista avaraa aluetta, jossa on laatoitettu lattia ja useita suihkuja wc-tilojen yhteydessä. Kentältä löytyy myös katettu uima-allas sekä hotelli. Uima-allas onkin tarpeen sillä lämpötila on useina päivinä huidellut 40 asteen hujakoilla.
Kentältä löytyy myös päivystävä lääkäri, jonka palvelukset tulivatkin monille kilpailijoille tarpeeseen. Lääkäri kehoitti jokaista juomaan päivittäin noin 5 litraa vettä. Ja yhteen litraan vettä tulisi puristaa aina yhden sitruunan vesi. Tällä tavoin varmistetaan nesteen ja tarpeellisten suolojen saanti. Tämäkin vinkki voisi aivan hyvin lukea matkaoppaissa.

asema

Koko joukkoe iloisin mielin.



Kilpailu

Keskityn tässä lähinnä Suomalaisten kilpailijoiden edesottamuksiin, sillä jos kirjoittaisin kaikesta ei webissä tila riittäisi. Suomen joukkoeenjohtaja oli Jussi Korolainen, joka myös kilpaili Kanadan väreissä olevalla 1/8 kokoisella Hornet F-18C lennokillaan. Patana Hornetissa on Frank Turbine TJ-74, jonka 140 N työntö on tarpeeksi 11.4 kiloiselle lennokille. Toisena kilpailijana oli Tommi Vesalo koneenaan Trim-Aircraft Sabre F86ö. Tommin Sabre oli kilpailujen ainoa puhallinlennokki moottorinaan OS91VRDF Ramtecin puhaltimella ja trimmin pillillä, joka kuljettaa tätä 7.4 kiloista mallikonetta varsin autenttisesti. Väritykseltään Sabre on kotoisesti sinivalkoinen eli Kreikan väreissä.

asema

Jussi aina edustavana.
asema

Tommin tyylinäyte.



Staattinen arvostelu

Staattinen arvostelu alkoi jo perjantaina, ennen kilpailujen lauantaisia virallisia avajaisia. Ensimmäisenä staattisiin joutui Tommin sabre numerolla 7. Staattisissa oli 6 tuomaria, joista ensimmäinen kolmen tuomarin ryhmä arvosteli dokumenttien pohjalta koneen muotoja 10 minuuttia. Tuomarit tutkivat ensin koneen sivukuvannot, etukuvannon ja päälikuvannon. Tuomareiden olisi pitänyt sääntöjen mukaan tutkia myös koneen alakuvanto, mutta tästä enemmän myöhemmin. Tuomarit pyysivät kilpailijaa aina kääntämään konetta haluamaansa asentoon pyörivällä pöydällä, jonka jälkeen kilpailija siirtyi aina sivuun puremaan kynsiään.
Kun ensimmäinen kolmikko oli kymmynen minuuttia piirrellyt ruksejaan kolmitahoihin siirsi kilpailija koneensa seuraavalle pöydälle toisen kolmikon syynättäväksi. Nämä tuomarit muuttivat numeroiksi koneen värityksen, pinnan realistisuuden sekä rakennuslaadun (craftmanship). Toisin kuin muissa lajeissa tutkivat tuomarit lopuksi koneen aivan tappituntumalta nenä kiinni koneen pinnassa. Näin paljastuvat pikaliimalätäköt yms. rähmät koneen pinnassa.
Tuomarit heiluttelivat kovasti käsiään, ja punakynää piti välillä terottaa kun he hilluivat Tommin koneen kimpussa, mutta tämä olikin odotettavissa Trimmin sabren ollessa kuitenkin lähinnä semi-scale koneen. Puhallin voimanlähteenä asettaa omat vaatimuksensa imu ja poistoaukkojen koolle, joten runko ei aivan oikean muotoinen tässä mittakaavassa voi olla. Tommi oli kuitenkin maskeerannut kovia kokeneen sotaratsun käytettävissä olevaan aikaan nähden jopa niin Kreikkalaisen näköiseksi, että sitä katsellessaan saattoi kuulla Sorbaksen kaiut korvissaan. Tommi oli siinä erikoislaatuisessa asemassa, että oli lennättänyt koneellaan jo lähes 100 lentoa. Tämä olikin selvä etu muihin nähden tässä kilpailussa, sillä jotkut rikkoivat koneensa jo testilennoilla tutustuessaan uuteen koneeseensa. Seuraavaksi staattisiin joutui Jussin HN. Tommi sai kunnian toimittaa Jussin koneen tuomareille, ja selittää dokumenttien todistusketjut, sillä Jussi oli juuri silloin lentokentällä perhettään vastassa.
Tällä kertaa olivat tuomarit nyökytelleetkin päätään jo hieman myötämielisemmin, eikä punakynä päässyt aivan loppumaan. jussi oli tosin tuskallisen tietoinen koneensa puutteista, sillä häneltäkin oli aika hieman päässyt loppumaan, eikä aivan kaikkia detaljeja ollut tullut koneeseen laitettua. Tällä kertaa tuomarit tutkivatkin koneen pohjan, mikä oli hienoinen yllätys, vaikka tämä sääntöjen mukaan olisikin pitänyt tutkia. Jussi oli ehtinyt Tommin kokemusten mukaan muokata dokumenttejään siten, ettei sieltä enää löytynyt pohjakuvia. Noh roskiin niitä ei sentään ollut heitetty. Tämä tietysti johti siihen, että staattinen arvostelu tehtiin uudestaan alkupään osalta. Myös Tommi pääsi siis kokemaan nämä jännittävät hetket uudelleen.


---Kentällä kuultua---

Britti-harrastajat olivat jopa videoineet tuomareiden työskentelyä, ja sieltä oli havaittavissa aikamoista Sakemannituomareiden kottiinpäin vetämistä. Nämä kun selittivät muille tuomareille kuinka paskoja muun maan koneet ovat, ja kuinka virheettömiä ovatkaan saksalaisten värkit, ja jos sieltä virheitä löytyy, ovat ne mitättömiä, eikä niiden tulisi vaikuttaa arvosteluun. Mitä niistä saksalaisista nyt sanotaankaan........?? Kiilasivathan aseveljemme röyhkeästi suomen edustajat myös ruokajonossa.....?


Avajaiset

Komeissa avajaisissa Winnie piti pitkäpiimäisen ja jankuttavan puheen jonka jälkeen Unkarin kisajärjestelyistä vastaava Miklos toisti samat asiat. Kukin maa toisensa perään käveli lippunsa taakse, jonka jälkeen paljastettiin lippu kuunnellen muutama sekunti kyseisen maan kansallislaulua. Kun kansallisuuksia osallistui kilpailuun 27 niin tilaisuudesta tuppasi tulemaan aika pitkä. Ei siinä muuten olisi mitään vikaa ollut, mutta kun jo varjossa oli 38 astetta lämmintä, niin auringossa ei ollut kellään kovin kivaa (kertoilee leppoisasti kaveri, joka kannettiin hotellille sairaalan kautta).


Testilennot

Kun Itävallan MM-kilpailuissa testilentomahdollisuus suotiin ainoastaan sakemanneille, oli se täällä poikkeuksellisesti mahdollista kaikille. Ensimmäisen joukkoeellemme tarjoutuneen testilentomahdollisuuden pääsi käyttämään Tommi, joka lähes 100 lennon tuomalla varmuudella teki treenilennon kommelluksitta. Koneen säätäminen rajoittui pääneulan kiristämiseen kahdella naksulla. Toisessa testilentosessiossa pääsi Jussi kokeilemaan menestyksekkäästi Hornettiaan, Tommin sählätessä koneensa rikki jo maassa. Tommi teki sen minkä jokainen jettikuski joskus tekee, eli otti laskutelineet sisään koneen ollessa pyörillään maassa. Tästä seurasi nokkatelineluukkujen vaurioituminen. Mikä olisikaan paras tapa tehdä tämä, kuin MM-kisoissa maailman kuuluisimpien kuskien tarkkaillessa jokaista liikettäsi.


Kilpailulennot

Järjestelyt flight-linella oli tehty varsin jouheiksi 3 ready boxin voimalla. Hyvissä ajoin tuli virkailija kertomaan kilpailijalle lähestyvästä kilpailulennosta, jolloin tämä saattoi siirtää koneensa tankkausalueelle, joka sijaitsi 100 m flight-linen takana hangaarin pihassa. Täältä kilpailija siirti luvan saatuaan koneensa, starttivarusteet ja radiot vapaana olevan ready-boxiin. Kun edeltävä kilpailija oli saanut rullattua koneensa lennoltaan takaisin boxiin ja sammuttanut moottorin, saattoi kilpailija luvan saatuaan aloittaa oman suorituksensa käynnistämällä moottorin. Työaikaa on 10 minuuttia, joka alkoi siitä kun kilpailija ilmoitti aloittavansa moottorin käynnistämisen. Työaika päättyi siihen kun kone pysähtyi laskun jälkeen.
Kilpailijoiden arvotut kilpailijanumerot ilmaisivat myös lennätysjärjestyksen. Kumpainenkin pilottimme pääsi alkupäähän Jussi numerolle 7 ja Tommi numerolle 28. Ikävä kyllä ensimmäinen lennätyskierros alkoi kello 15:00, joten jussi joutui lennättämään huonojen olosuhteiden vallitessa. Huonot olosuhteet tarkoittivat tässä tapauksessa kovaa tuulta, lämpöä ja lennäyssektorissa pahasti noin kello yhdessä jököttävää aurinkoa. Jussin vuoro koitti vihdoin kello 17:00.
Vaikka kone oli jo lentänyt ja moottorilla koekäyttöjä jo takanaan kymmeniä, osoitti arvokilpailujen paine vastustamattoman voimansa. Aluksi luuli avustaja kilpailijan pyörtyneen, koska tämä rojahti starttiboxin viereiselle nurmelle seljälleen osoittamatta pienimpiäkään elon merkkejä. Hetken silmien seisottua tokeni maamme edustaja kuitenkin todellisuuteen, ja jatkoi valmisteluja. Kilpailuajan alettua tapahtui startissa kummia. Moottorin starttisekvenssi käynnistyy, kun kaasutikun työntää ja jättää eteen. Näin kävikin, eli mootti käynnistyi ongelmitta. Jussin kuitenkin säätäessä moottori tyhjäkäynnille tämä sammuikin täysin yllättäen. Jussi huomasi heti syynkin, eli moninkertaisista tarkistuksista huolimatta oli kaasun trimmi jäänyt ala-asentoon. Tämä luonnollisesti käynnisti välittömästi sammutussekvenssin. Vaikka 10 minuuttia voi kuullostaa pitkältä ajalta, alkoi aika kuitenkin äkkiä tuntua merkittävältä tekijältä. Jussi elehti jo tuskastuneena heittävänsä pyyhkeen kehään, mutta avustaja totesi ajan riittävän varsin hyvin toiseen starttiin. Toinen startti menikin nappiin, ja sitä seurasi vauhdikas rullaaminen lähtöasemiin.

takeoff

Hornetti seisoo jarrut päällä odottamassa lähtölupaa.
nousu

Tässä sitä mennään.

Avustaja huusi tuomareille lähdön, jolloin Jussi päästi hornetista pirun irti. Kone rotatoi reilusti tuomareiden jälkeen, mutta muutoin lentoonlähtö oli varsin mallikas suoran nousun jatkuttua niin kauan, että tuomarit saattoivat nähdä leskutelineiden menevän sisään.


asema

Jussi skarppaa kisalennolla. Avustaja koittaa auttaa sijoittamaan liikkeet oikein. Tom Wilkinson brieffaa joukkoetta koko lennon ajan.

Lento sujui varsin hyvin jonkin aikaa, hidas ohilento telineet ulkona jopa erittäin hyvin, kunnes avustaja kuuli flight-line directorin aikailmoituksen jotenkin virheellisesti ja luuli lennätysajan olevan loppumaisillaan. Eli avustaja kuuli 4 sijaan 1. Avustaja kehoitti silloin Jussia tekemään laskun, jotta se sisältyisi lentoaikaan. Jussi alkoikin valmistella laskua, mutta tämän huomattuaan flight-line director puuttui peliin. Pikapalaverissa korjattiin asiat oikealle tolalle, ja jussi jatkoi ohjelman loppuun seuraavasta liikkeestä. Häslingin ajaksi lentoaikakello pysäytettiin, eikä ylimääräisistä koukeroista tullut penalttia. Turhaa aikaa ei Jussille paljoa jäänyt, sillä lentoaikakello jäi lennon loputtua näyttämään jäljelle jääneen 30 sekuntia. Mainittakoon vielä, että HN:n touch down oli jälleen mitä pehmein.


asema

Taas kerran täydellinen Touch Down.

Herra 28:n lento olikin vuorossa vastaa seuraavan päivän aamuna. Aamu on lennätykseen otollisinta aikaa, sillä aurinko paistaa mukavasti takaa, ja ilma on vielä inhimillisen viileää. Myöskään Tommi ei voinut välttyä hermoliitoksia repivältä arvokilpailun piinalta. Oman lennätysvuoron odottelu sujui perusrauhalliselta savon prinssiltä esimerkillisesti, mutta kilpailuajan alettua ei pieneltä söhellykseltä voinut ensimmäisissä MM-kilpailuissa edes, viilin säilytysastiaankin monesti verrattu, Tommi välttyä.

asema

Starttiboxi voi joskus olla näinkin monikansallinen.

- No miksei se moottori nyt voi käynnistyä, kun se on sen mukisematta tehnyt sadalla viime keikalla.
Täytyi Tommin tuumata, hikisillä käsillään startterin kytkintä kouriessaan. Niinpä oli tuokiossa Tommin koneen ympärillä häärimässä koko kentän PRESSi sekä viereisessä boxissa vuoroaan odottanut Kiinan joukkoe, jälkimmäisen tarjotessa apuaan, ja edellisen tallentaessa jokaisen epätoivon sekunnin. Tom Wilkinson kehoitti tarkistamaan tulpan, jonka Tommi vaihtoikin ennätysvauhdilla, ja jatkoi starttiyrityksiä. Lopulta moottori alkoi osoittaa elon merkkejä, riittävän pitkän startin lopulta herättäessä uinuvan pedon. Myös Tommi rullasi koneen hetkeäkään hukkaamatta lähtöasemiin, ja aloitti lentoonlähdöllä. Jostain syystä nousukiito suuntautui kentän vasemmasta laidasta ulos nokalleen nurmikolle. Hätkähtämättä Tommi rullaili Sabren takaisin asemiin, kuitenkin hieman lähemmäs, ja yritti uudelleen, ja vielä uudelleen, kunnes lopulta onnistui. Eipä tainnut sinä päivänä kukaan muu saada tästä lentoliikkeestä raikuvia aplodeja. Tommi joutui ajan puutteessa lyhentämään ohjelmaansa rankasti, jättämällä kaikki pysty- tai korkeutta vaativat liikkeet pois. Siitä huolimatta Tommille jäi peliaikaa jäljelle vain 9 sekuntia. Mainittakoon vielä, että savon maan seesteisimpänä tunnetun miehen kädet näkyivät vielä pitkään kisalennon (Tommin 100. lento Sabrellaan) jälkeen kahtena.


asema

Ja alaskin olisi vielä tultava.

Mainittakoon vielä sekin, että Skotlantilainen tuomari Bill Grimsley kehui Tommia lennon jälkeen, että moni olisi luovuttanut jo ensimmäisen lentoonlähtöyrityksen jälkeen....
Lennätykset lopetettin sovittuun aikaan kello 19:00 kaikkien ensimmäisen kierroksen lentojen tultua lennetyiksi.

Tässä välissä on hyvä pitää hiljainen hetki kilpailun ensimmäisellä kierroksella menetetyn Frans Waltin Rafalen muistolle. Samanlaisen muistokirjoituksen olisi voinut kirjoittaa myös 1999. Tälläkin kertaa meni kone ensin peräputkea myöten ruttuun, nyt kuitenkin palaen vielä sen päälle.
Aikaisemmin oli harjoituksissa pari konetta mennyt pahoin rikki kilpailijoiden tehdessä koneillaan ensilentoja. Muutoin tähänastisen kilpailun lennätyksen ja laitteiden laatu oli ylittänyt jopa kilpailijoiden hikisinä öinä näkemät toiveunet.


startbox

Jussi starttaa konetta lennolle.

Seuraava aamuna olikin aikainen herätys Jussin noustua kukon laulun aikaan valmistelemaan konettaan kilpailulennolle. Jussi pääsikin tällä kertaa flight-linelle paremmissa olosuhteissa auringon paistaessa tällä kertaa selän takaa. Tuulta oli nytkin, kuitenkin kentän suuntaisena. Sekä pilotti, että avustaja olivat tällä kertaa valmistautuneet huolellisesti käyden lennon lukuisia kertoja läpi yhdessä sekä erikseen. Menttaaliharjoituksesta kun ajateltiin olevan suurtakin hyötyä. Jussi lähti lennolle tuntien suurta itseluottamusta, joka kuitenkin karisi koneen irrotessa kentän pinnasta. Edellisellä lennolla kohtuullisesti sujunut lentoonlähtö kun meni tällä kertaa kovin poskelleen. Loppulento meni sitten samaa rataa, eikä kovin suuria pistesaalistoiveita Jussikaan enää suuremmin elätellyt. Laskussa vielä toinen pääteline petti alta työsylinterin liimauksen petettyä. Tämä vika korjattiin kuitenkin hetkessä koneen päästyä huoltorakennukseen.

Tommin kisalento koitti tällä kertaa iltapäivällä. Startti sujui hyvin, mutta kuten ensimmäisellä kierroksella, oli nytkin nähtävissä nousussa pieniä ongelmia. Tällä kertaa nousua piti yrittää tosin vain kaksi kertaa. Lento sujuikin nousua lukuunottamatta varsin onnistuneesti. Lentoliikkeet olivat oikean näköisiä, ja pienet puutteet olivat lähinnä niiden sijoituksessa tuomarilinjaan nähden. Seikka mikä pisti erityisesti silmään Tommin suorituksessa oli se, että Sabre näytti lentävän varsin oikean näköistä nopeutta. Useilla kilpailijoilla tahtoi nimittäin lentonopeus hieman karata käsistä kilpailulennoilla. Tommi saikin tällä lennollaan Suomen joukkoeen tähän asti suurimmat lentopisteet.


asema

Tommi rullaa koneensa takaisin pilttuuseen salamavalojen välkkeessä.

Toinen kilpailukierros venyikin aika pitkälle, koska torstai poikkesi edellisistä kilpailupäivistä täysin säänsä puolesta. Maamme edustajat joutuivat laittamaan Suomipaitojensa päälleen jopa Suomiverkkarit pitääkseen kehonsa lämpiminä. Tämä siksi, koska lämpötila yht'äkkiä putosi 20 astetta.

Tähän väliin on taas syytä varoittaa kanssaharrastajia parilla sanalla. Toisella kierroksella menetettiin taas kisalennokkeja. Ensimmäinen menetys kohtasi venäjän joukkoetta heidän menetettyään suuren ja erittäin hienon L-39 albatrossin korkeusperäsimen jouduttua flutteriin. Kisojen ehkä omituisin tappio kohtasi Pohjois Irlannin joukkoetta, sillä Loudan Brair joutui tekemään pakkolaskun erikoisella Miles Student koneellaan kentän etumaastoon omatekoisen moottorinsa jälleen kerran sammuessa kesken lennon. Hän ei kuitenkaan lähtenyt hakemaan konettaan kesken kilpailun, vaan odotti noin tunnin, kunnes kilpailuun tuli luonnollinen tauko. Kun hän vihdoin pääsi koneen luokse, olivat paikalliset kunnon kansalaiset varastaneet kilpailukoneen siivet.


Voitto Suomeen!

Keskiviikkona järjestettiin kisapaikalla perinteinen ja jettien MM-kilpailuihin oleellisena osana kuuluva Nations Night juhla. Tähän juhlaan on perinteisesti kunkin maan joukkoe tuonut kotimaastaan jotakin sille ominaista tilpehööriä. Usein tuliaiset ovat olleet jonkinlaisia juomia, mutta onpa nähty paljon muunkinlaisia tuliaisia. Vuoden 1999 kilpailuihin toi Suomen joukkoe esim. kalakukon, joka hupeni juhlissa pikavauhtia, Italialaisten tullessa jopa nuolemaan tarjoilulautasen.
Tälläkin kertaa olivat tuliaiset kilpailijamailta toinen toistaan hienompia, ja tunnelma nousikin nopeasti kattoon. Tunnelmaa nimittäin suuresti nosti Venäjän joukkoeen tarjoileman start-kitti, joka sisälsi kaviaaria ja aivan loistavaa vodkaa, joka ei missään vaiheessa edes uhannut loppua.
Tämä ilta oli Suomelle erityisen voittoisa, sillä tälläkin kertaa järjestettyyn International Combar Drinking Competition kutsukilpailuun saatiin tällä kertaa Suomalainen edustaja. Kilpailu oli erittäin kova, mutta sanomattakin selvää toki on, että kilpailun voittajamaa oli selvinnyt (ainakin paikalla olleille Suomalaisille) jo ennen kilpailun alkua. Koko Suomen joukkoe nimittäin tunnusti edustajamme Lauri Toikan ylivoimaiset lajin vaatimat ominaisuudet, ja oli alusta asti täysin varma kilpailun lopputuloksesta. Niinpä maallamme on vihdoinkin oma jäsen tässä pienessä, mutta niin kovin arvostetussa joukossa.
asema

Edes ylivoimainen voitto ei noussut Latelle päähän, vaan hän palasi selkään taputtelijoista välittämättä takaisin pöytäämme juhlistamaan voittoaan.




Viimeinen kierros

Maamme edustajat jättivät viimeisellä kierroksella lennättämättä. Tällä ei ehkä ollut mitään tekemistä nations nightin kanssa, vaikka jotkut edustajamme joutuivatkin juttelemaan suureen valkoiseen puhelimeen iltaa seuranneina tunteina. Suurempi syy löytyi nimittäin kelistä, joka oli muuttunut harmaaksi ja tuulikin oli poikittainen.
Tämä ei onneksi ollut suurimmalle osaa kilpailijoita minkäänlainen este, sillä olihan paikalla maailman parhaat pilotit. Ja siltä se myös näytti, sillä viimeisellä kierroksella jokainen venyi parhaaseen suoritukseensa, lentojen katselemisen ollessa harvinaisen nautinnollista (yleensähän pilotit eivät paljoa katsele muiden lennätyksiä). Jo aikaisemmin olivat tuomarit sanoneet arvostelun olevan ennätykellisen vaikeaa, johtuen tämänkertaisen konearsenaalin hämmästyttävän korkeasta tasosta. Ja seuratessani kolmannen kilpailukierroksen lentoja uskoisin, uskoin paremmuusjärjestyksen löytymisen olevan hyvin pienistä piste-eroista kiinni.
Niin vain kävi, että Saksalaiset veivät totuttuun tapaan lähes kaikki tarjolla olleet palkinnot. Poikkeuksena tähän olivat ainakin Kiinan Andy Lau, joka pokkasi parhaan pilotin pokaalin, sekä pohjois Irlantilainen Loudan Blair, joka sai 72 ikävuodellaan vanhimman pilotin pystin. Onneksi individual luokassa kolmoisvoittoa estämään kiilasi Saksalaisten väliin Sveitsin kilpailija Reto Senn.


asema

Pokaalit jaettiin näin.

Tällä kertaa jetti-mm kisoissa oli myös Amerikkalaisten joukkoe. Edellisen kerran heiltä oli joukkoe näissä kisoissa 1995, jolloin Garland Hamilton voitti kultaa. Vaikka sitä jo osasimme ounastella oli Amerikkalaisten lennätyksen, ja ehkä kalustonkin, taso yllättävän matalalla, vaikka suurin yllätys tämä taisi kuitenkin olla heille itselleen.


pantteri

Tämä jenkkien kone lensi hienosti. Siksi sen rikkoutuminen olikin niin harmillista.

Tunnusomaista jenkkien lennätykselle näytti olevan suuren vasemman ympyrän kiertäminen, ja liikkeiden sijoittaminen kohtaan, jossa kone ohittaa pilotin vasemmalta oikeaan . Tällä tekniikalla ei paljon pisteitä heru. Tyyli johtunee sankasta harrastajajoukosta, joka saa ehkä suurimman osan tiimastaan suurissa lennätystapahtumissa, joissa on useita koneita samaan aikaan ilmassa. Tällä tyylillä vältytään kuitenkin valtaosasta yhteentörmäyksiä. Mene ja tiedä?


Lopuksi

Seuraavien MM-kilpailujen pitopaikaksi äänestettiin Pohjois Irlanti. Tämän kisamatkan suunnittelu aloitettiin jo Unkarissa, sillä niin paljon nämä kisat antoivat osallistujille virtaa. Presentaatiossaan Irlantilaiset olivat vakuuttavia, ja maan ilmasto sopii Suomalaisillekkin paljon paremmin.
Saakohan näiden kilpailujen jälkeen jo hörppiä mitalikahvit??


Teksti: Ari Kristola
Kuvat: Ari Kristola

Lisätietoja www.ijmc.net

Päivitetty: